10 moduri de implicare a copilului in bucatarie
Copilul poate fi implicat ȋn activitatea ta din bucatarie, mai ales daca ȋi atribui câteva roluri „importante” ȋn prepararea mâncǎrii.
Participarea la gǎtit ȋl invaţǎ cǎ lucrurile se obţin cu muncǎ şi va ȋntelege astfel efortul pe care ȋl faci tu pentru a prepara mâncarea. In plus va aprecia mai mult mâncarea gatitǎ şi nu va face la fel de multe mofturi.
Atunci când gǎtiţi ȋmpreunǎ, puteţi exersa şi comunicarea, nu doar ȋndemânarea. Copilul poate povesti despre culorile, gustul şi proprietǎţile alimentelor pe care le folosiţi pentru a gǎti.
10 moduri de implicare a copilului ȋn bucǎtǎrie
Curǎţarea legumelor
Curǎţarea legumelor poate fi uşor de realizat chiar şi de copil. Cel mai la ȋndemânǎ este ruperea frunzelor de pǎtrunjel sau alte verdeţuri sau spǎlarea legumelor (salatǎ, cartofi, morcovi sau alte legume). Dacǎ ai ȋncredere ȋn copilul tǎu şi are vârsta potrivitǎ, ȋl poţi lǎsa inclusiv sǎ foloseascǎ un curǎţǎtor sau un cuţit şi sa cureţe legume mai mari precum cartofi, morcovi, pǎstârnac.
Amestecarea ingredientelor
Nu risca sǎ laşi maioneza pe mâna copilului, dar anumite creme pentru prǎjituri, aluaturi pentru mâncare sau frişca, pot fi preparate chiar şi de copilul tǎu. In timp ce tu te ocupi de restul reţetei, ai asiguratǎ o parte importantǎ din muncǎ. Sigur prǎjitura va fi mai gustoasǎ dacǎ este preparatǎ de mânuţele iscusite ale prichindelului tǎu.
Bucǎtar şef
Atribuiei copilului tǎu rolul de bucǎtar şef : oferǎ-i reţeta şi preparǎ mâncarea conform cu instrucţiunile din reţetǎ. Poţi profita de moment pentru a exersa cu copilul tǎu – cititul, recunoaşterea ingredientelor, aprecierea cantitǎţilor şi chiar creativitatea. Lasǎ-l sǎ aducǎ ȋmbunǎtǎţiri reţetei sau chiar sǎ gǎseascǎ alte ingrediente care sǎ le poatǎ ȋnlocui pe cele iniţiale.
Aranjarea mesei
Cât timp tu gǎteşti mâncarea, copilul tǎu se poate ocupa de aranjarea mesei: farfurii, pahare, tacâmuri, serveţele frumos ȋmpǎturite, chiar şi ornamente speciale. O masǎ aranjatǎ cu drag va aduce mai multǎ bunǎ dispoziţie familiei, nu-i aşa?
Ouǎ sparte
Ouǎ sparte dar nu fǎrǎ motiv. Copiii adorǎ sǎ spargǎ ouǎ atunci când prepari o reţetǎ de prǎjituri, aşa cǎ lasǎ-i sǎ profite de ocazie şi sǎ exerseze separarea gǎlbenuşului de albuş. Vor mai fi şi greşeli dar toţi ȋnvǎţǎm exersând, nu-i aşa?
Tǎierea ingredientelor
Incepând cu vârsta de 5 ani, copiii pot deja sǎ foloseascǎ ȋn deplinǎ responsabilitate cuţitul. Legumele moi – roşiile, dovleceii – sau anumite fructe – mere, portocale, cǎpşuni, banane – pot fi tǎiate cu uşurinţǎ. Explicǎ-i copilului nu doar cum sǎ foloseascǎ un cuţit dar şi cum sǎ ȋl cureţe şi sǎ ȋl depoziteze dupǎ folosire.
Mǎsurarea cantitǎţilor
Copilul tǎu poate sǎ mǎsoare cantitǎţile de ingrediente precum fǎina, zahǎrul, uleiul sau alte ingrediente pentru reţetele de mâncare sau deserturi. Va ȋnvǎţa sǎ aprecieze cantitǎţile şi se va distra la maxim.
Adǎugarea ingredientelor
Atunci când prepari o pizza, o prǎjiturǎ sau chiar şi o mâncare simplǎ, lasǎ-ţi copilul sǎ adauge ingredientele ȋn mâncare. Va fi ȋncântat sǎ contribuie şi din când ȋn când oferǎ-i un strop de mâncare pentru a o gusta şi lasǎ-l sǎ decidǎ dacǎ mai trebuie condimente.
Ornarea prǎjiturilor
Orice prǎjiturǎ aratǎ bine dacǎ este ornatǎ ȋntr-un stil original de cǎtre copilul tǎu. Işi va pune ȋn valoare creativitatea şi spiritul artistic. Poate chiar sǎ exersez scrierea numelor celor din familie, formele geometrice sau combinaţia culorilor (mai ales dacǎ ai mai multe tipuri de glazuri).
Spǎlarea vaselor
Cum altfel ȋţi poţi ȋnvǎţa copilul sǎ ducǎ pânǎ la final un proiect? Spǎlarea vaselor este necesarǎ dupǎ fiecare masǎ, aşa cǎ ȋşi poate aduce şi el contribuţia. Poate sǎ spele cǎni sau chiar tacâmurile pe care le foloseşte, dacǎ sunt personalizate.
Comentarii legate de 10 moduri de implicare a copilului in bucatarie