De ce fel de şcoală au nevoie copiii noştri? O temă de mare interes care a adus peste 200 de părinţi în sala, la ultima conferinţă Social Moms
Conferinţa Social Moms şi-a propus să răspundă la o întrebare dificilă „De ce fel de şcoală au nevoie copiii noştri”, cu ajutorul celor 5 invitaţi cu expertiză şi experienţă în educaţie, psihologie şi parenting: Oana Moraru – consultant educaţional, Gabriela Maalouf – NLP trainer pentru copii şi părinţi, Magda Aldea – redactor desprecopii.com, Anca Bold Gheorghe – blogger @blogintandem.ro şi Ana Maria Mitruş - blogger @meseriadeparinte.ro.
Evenimentul a adus mai mult de 200 de părinţi în sală şi 30.500 de parinti în faţa ecranelor, fiind susţinut de elefant.ro, Bringo, BIC, Sanytol şi 3M.
Despre învăţământul clasic şi învăţământul digitalizat a vorbit Gabriela Maalouf care consideră că eficienţa vine din îmbinarea celor două metode de învăţare. Ca în toate aspectele vieţii, şi în şcoală este nevoie de echilibru, de adaptare la realitate, iar digitalul face parte din realitatea prezentului nostru şi al copiilor noştri, care s-au născut digitali.
Gabriela consideră că fără digitalizare, inclusiv în învăţământ, nu se poate, însă învăţământul digitalizat nu va înlocui niciodată învăţământul clasic. De ce? Pentru că nu suntem roboţi, suntem fiinţe sociale, avem nevoie de emoţie, de contact uman. Omul învaţă doar când experimentează o emoţie, îşi aduce aminte de lucruri care vin din emoţie şi trăire.
Pe de altă parte, avantajul cursurilor online, de exemplu, este că „un program nu oboseşte niciodată să spună aceeaşi lecţie, să verifice o temă de 1 milion de ori şi îşi face eficient treaba. În plus, feedback-ul este personalizat, iar planul de învăţare este adaptat uşor”, spune Gabriela. Video aici.
Oana Moraru a vorbit despre diferenţa dintre noi şi copiii noştri, care se traduce apoi în diferenţa dintre felul în care eram noi la şcoală şi felul în care sunt ei acum.
Principalele aspecte suprinse de Oana, în discursul ei, au fost:
- Fiecare familie are o conştiinţă, un fel de „râu”, care se transferă către copil, el cuprinde toate dorinţele noastre, iar copilul are scris în el să le împlinească.
- Copiii noştri se nasc arhivati cu o conştiinţa mult superioară nouă.
- Copilul meu este liderul meu, nu din punct de vedere emoţional, ci spiritual. Din partea mea există leadership, fermitate.
- Toate lucrurile pe care le-am îndepărtat de noi, pentru a nu ne supăra părinţii, pentru a fi „copii buni”, apar acum la copiii noştri: toate emoţiile noastre neîmplinite, reprimate, apar acum la ei. De aici furiile lor, opozitionismul, tantrumurile, pe care cu greu le înţelegem.
- De ce sisteme de învăţământ cu tradiţie sunt în criză? De ce se confruntă cu lipsa atenţiei, neputinţa de a respecta deadline-uri, de a face faţă competiţiei? Pentru că noi în şcoală, în bancă, simţeam că vrem să fim liberi dar nu ne luam niciodată această libertate. Făceam ce este corect, ce ni se spunea, de teama părinţilor. Ceea ce am reprimat, am înghiţit s-a dus în „râul familiei” care acum se manifestă în copiii noştri.
- Încercăm să aducem copiii în realitatea pe care noi o cunoaştem, să îi tragem în jos, la nivelul conştiinţei noastre, ceea ce nu este posibil.
- Îi învăţăm că sunt speciali, că nu e important să câştige, important este să participe. Însă viaţa nu este aşa. La job, nu vor fi speciali, nimeni nu îi va înţelege ca mama şi tata.
- Concluzia este că tot ceea ce suntem noi se reflectă în copiii noştri. Ce nu ne place la noi şi ascundem, reprimăm, iese la suprafaţă în copiii noştri. De aceea, cheia este la noi.
Sfatul Oanei, pentru o bună conectare cu copilul, este să îl tratăm şi să ne uităm la el ca în prima zi de viaţă. La naştere era ceva preţios, iar acum, când el este conştient, trebuie să simtă acelaşi lucru, cel puţin 10-15 minute pe zi. Video aici.
Magda Aldea, redactor desprecopii.com a venit cu sfaturi din partea site-ului desprecopii.com pentru începutul anului şcolar: să planificăm atent începutul anului şcolar, poate chiar să vizităm şcoala înainte, să nu uităm de odihnă şi rutina somnului pentru a face faţă stresului şi oboselii, să cumpărăm împreună rechizitele şi hăinuţele şi să nu uităm de insuflarea încrederii în forţele lui. Video aici.
Sesiunea de Q&A susţinută de Anca Bold Gheorghe, blogger @blogintandem.ro şi Ana Maria Mitrus, blogger @meseriadeparinte.ro a adus la suprafaţă o mulţime de întrebări din partea celor din sală. O masă rotundă cu multe răspunsuri interesante şi utile:
- Temele de şcoală, îi ajutăm pe copii sau nu? Sunt temele o pierdere de vreme?
Temele se fac aşa cum le dau profesorii, învăţătorii. Nu ne punem împotriva curentului în care ne-am dat copiii. Nu punem copilul la mijloc, între noi şi profesor. Cum creem mediul acasă pentru copii? Copilul fâţâit, fără răbdare, trebuie antrenat înainte. A face temele este o chestiune de a duce un lucru la capăt, fără timp morţi. Treaba prin casă este un exerciţiu foarte bun. Copiii autonomi la teme sunt cei învăţaţi cu treaba în casă de mici.
Un copil nu face temele organizat dacă a fost crescut cu foarte mulţi stimuli vizuali. Nerăbdarea este educată de societate, de televizor. Multitasking înseamnă fărâmiţarea atenţiei în „n” părţi. În faţa temelor ei se vor lupta cu natura modelată de noi. Copilul are nevoie de limite, de reguli şi de fermitate. Temele fac parte din viaţă lui.
Tehnici pentru părinţi: stabilirea unui deadline, pui ceasul să sune, trecerea rapidă prin ce are de făcut înainte de a se apuca de teme, nu ne apucăm de teme imediat după şcoală, ci ne conectăm înainte
„Când îl întrebăm despre şcoală, imediat după şcoală, este un abuz” – Oana Moraru
- Copilul trebuie să fie bun la toate materiile?
Până la clasa a opta orice copil poate de nota 5, când îşi însuşeşte cunoştinţe de baza. Din clasa a noua deja începe specializarea, ceea ce înseamnă că se poate focusa pe anumite materii.
- De ce ne facem temele?
Pentru copii nu există viitor, nu există timp, el trăieşte în prezent, vrea să se bucure acum.
Au nevoie de feedback imediat, iar pentru asta există tehnici: autocorectare, cronometrare. Copilul trebuie ținut în priză.
- Temele neverificate descurajează copilul să îşi facă temele constant. Cum procedăm?
Copilul simte o nedreptate atunci când nu i se verifică temele, însă el nu le face pentru asta. Motivaţia lui trebuie să fie intrinsecă.
- Şcoală de stat sau şcoală privată?
La privat sau la stat, sunt deopotrivă oameni bine pregătiţi şi oameni mai puţini pregătiţi. Trebuie să identificăm învăţătorul care să se conecteze bine cu copilul, să fie ferm şi profesionist. Schimbăm şcoală până găsim acest om, potrivit copilului nostru. Video aici.
Mai multe întrebări şi răspunsuri puteţi găsi dacă urmăriţi înregistrarea evenimentului pe Facebook Social Moms și în pagina evenimentului socialmoms.ro
Copiii mici și mari au avut parte de distracție pe toată perioada evenimentului cu atelierele creative: Playouth a organizat atelierul de origami, au fost multe jucării de la elefant.ro , un atelier de colorat cu BIC și a lor mascota BIC Boy, și 3M cu numeroase materiale pentru proiecte colorate și originale.
Moderatorul evenimentului a fost Anca Bold Gheorghe, blogger @blogintandem.ro.
Evenimentul a fost organizat de Social Moms în parteneriat cu site-ul desprecopii.com.
Parteneri media: desprecopii.com. ruxandraluca.ro, qbebe.ro, sfatulmamicilor.ro, gokid.ro, kidsnews.ro, mamicamea.ro, meseriadeparinte.ro, cristinaotel.ro, tataincepator.ro, blogintandem.ro, pisicapesarma.ro, mamadematei.ro, fricidemamici.ro, educatiecudragoste.ro, funparenting.ro, gabrielamaalouf.ro, jurnaluluneimame.ro, siblondelegandesc.ro.
Comentarii legate de De ce fel de şcoală au nevoie copiii noştri? O temă de mare interes care a adus peste 200 de părinţi în sala, la ultima conferinţă Social Moms